biologische smoothie

Gezond met biologische smoothies

Smoothies worden gedronken door mensen die bewust met hun gezondheid bezig zijn. Smoothies zijn ook populair onder mensen die willen afvallen. Waarom smoothies zo gezond zijn en waarom je het beste biologische smoothies kunt drinken lees je hier. 

Wat zijn smoothies?

We kunnen onderscheid maken tussen twee soorten smoothies. Dit zijn de fruit smoothies en de groene smoothies.

Een fruit smoothie is een smoothie die je maakt van fruit en een vloeistof. Veel gebruikte fruitsoorten zijn bananen, appels en sinaasappels. Er wordt ook gebruik gemaakt van fruitsoorten zoals blauwe bessen, aardbeien, frambozen, bramen, ananas en meloen. Maar deze worden dan meestal gebruikt als tweede fruitsoort als aanvulling op de gangbare smaken van banaan, appel en sinaasappel. Fruitsoorten als bananen, appels en sinaasappel zijn ook gewild omdat ze een stuk goedkoper zijn dan de exotische fruitsoorten.

Vloeistoffen die gebruikt worden voor het maken van de smoothies zijn water, amandelmelk, kokosmelk of kokoswater. Soms wordt gedacht dat smoothies gemaakt worden op basis van gewone melk of yoghurt. Dit wordt door de echte gezondheidsfanaten echter nooit gedaan. Om echt te kunnen profiteren van de gezondheidseffecten gebruik je het beste geen dierlijke voedingsmiddelen in je smoothie. Deze zijn ongunstig voor de ontgiftende werking van de smoothies.

Een groene smoothie is hetzelfde als een fruit smoothie maar dan met de toevoeging van een groene bladgroente. Hiervoor wordt meestal spinazie of boerenkool gebruik. Maar dit kan ook een andere bladgroente zijn zoals paksoi of rucola. Spinazie is populair omdat je het gewassen kunt kopen, het relatief goedkoop is en niet bitter van smaak is.

Door een groene bladgroente aan de smoothie toe te voegen maak je deze extra gezond. Groene bladgroente bevatten veel mineralen en vitamines. Omdat de groente niet gekookt wordt, zoals bij het avondeten, blijven de vitamines bovendien allemaal bewaard. Op deze manier profiteer je maximaal van de vitamines.

Groene bladgroente bevat chlorofyl. Deze bioactieve stof staat bekend om zijn detox werking en zorgt ervoor dat giftige stoffen uit het lichaam afgevoerd kunnen worden. Dit maakt de groene smoothie zo gigantisch gezond. Om echt profijt te hebben van deze detox werking is het natuurlijk zaak dat je geen gif in je smoothie hebt door bestrijdingsmiddelen die gebruikt zijn bij het telen van de gewassen. Het is daarom goed om groene smoothies te maken met biologische groente en fruit. Zo maak je optimaal gebruikt van de detox werking en stel je het lichaam in staat om afvalstoffen af te voeren. 

De gezondheidsvoordelen van smoothies

Smoothies zijn gezond, ze zitten namelijk boordevol met vitamines, mineralen, antioxidanten en spoorelementen. Deze micronutriënten zijn betrokken bij allerlei processen in ons lichaam. Ze zorgen ervoor dat we weerstand hebben tegen ziekteverwekkers en dat onze hormoonhuishouding optimaal kan functioneren. De B vitamines zorgen ervoor dat onze energiehuishouding goed functioneert, zodat we de energie hebben om te doen wat we willen doen.

Ander gezondheidsaspect van groene smoothies is dat ze rijk aan voedingsvezels zijn. Deze voedingsvezels, van het fruit en de groente, blijven bewaard omdat de smoothie worden gemaakt in een blender. Een blender is een keukenmachine die bestaat uit een glazen kan met op de bodem ronddraaiende messen. Deze messen malen het fruit en de groente helemaal fijn. De vezels worden ook fijngemalen maar blijven wel in de smoothie zitten. Omdat ze helemaal fijn gemalen zijn is de smoothie goed drinkbaar. Voedingsvezels zijn goed voor het stabiel houden van bloedsuikers. Stabiele bloedsuikers zijn goed voor de gezondheid. Op lange termijn helpt dit om het risico op diabetes type 2 te beperken en op de korte termijn helpt het om op een gezond gewicht te blijven. Vezels zijn ook nodig om de stoelgang gezond te houden. Het voorkomt constipatie. De goede bacteriën die in de dikke darm leven voeden zich op vezels. Voor een gezonde darmflora zijn vezels dan ook essentieel.

Een ander voordeel van groene smoothies is dat ze gezonde koolhydraten bevatten. Zeker als je smoothies drinkt als vervanging van een broodmaaltijd is dit een groot gezondheidsvoordeel. De koolhydraten die in brood zitten zijn voor het lichaam vrij snel om te zetten in glucose. Dit doet de bloedsuikers vrij snel stijgen waardoor er veel insuline in het systeem komt. Deze insuline is noodzakelijk om de glucose uit het bloed in de cellen op te kunnen nemen. Veel insuline is niet wenselijk voor de gezondheid omdat we hiervan aankomen en te maken kunnen krijgen met overgewicht. Het hormoon insuline triggert bij hoge waarden namelijk een mechanisme wat zorgt voor de opslag van vet.

Omdat groene smoothies al de vezels, van het fruit en de groente, nog bevatten worden de suikers langzaam opgenomen. De suikers die in groene smoothies zitten zijn de natuurlijke suikers afkomstig van het fruit. Het is niet nodig om een smoothie zoeter te maken door er suiker aan toe te voegen. Het vruchtensuikers zorgt er al voor dat de smoothie heerlijk zoet is en het bittere van de bladgroente niet geproefd wordt. De vezels van het fruit en de groente voorkomen dat de vruchtsuikers snel opgenomen kunnen worden. Ze vormen een barrière tussen de darmwand en de het voedsel wat zich in de dunne darm bevindt.

Van het Voedingscentrum moeten we dagelijks 200 gram fruit en 250 gram groenten eten. De meeste mensen komen hier niet aan en voor sommige mensen geven deze hoeveelheden spijsverteringsklachten. Dit komt omdat fruit en groente rijk zijn aan vezels en de darmen hard moeten werken om deze te verteren. Wat daarbij helpt is om gekookte groente te eten. Dit is makkelijker te verteren dan de groente van een salade. Een andere oplossing is om de groente fijn te malen zoals bij de bereiding van groene smoothies gebeurt. Groene smoothies zijn daarom een uitkomst voor mensen die gezond willen leven en spijsverteringsproblemen krijgen door het eten van veel salades.  

 

Wat zijn Gojibessen

Goji bessen behoren tot de unieke vruchten. Goji bessen worden in het Latijns Lycium Barbarum genoemd en zijn niet meer weg te denken in de klassieke en met name de Chinese geneeskunde. De meeste mensen hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van deze unieke bessen. Ze zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de vieze noni vruchten, juist wel lekker! Goji bessen hebben gelijk aan het wonderfruit mangosteen een grote hoeveelheid vitamines, mineralen, aminozuren, antioxidanten en andere belangrijke voedingsstoffen in zich.

Bessen voor een mooie huid en hulp bij het afvallen

De chinezen verwerken goji bessen met name in medicijnen. In Europe worden deze bessen vooral gebruikt in recepten. Deze bessen zijn namelijk ideaal om te verwerken in smoothie recepten; soepen, thee en de cosmetica industrie verwerkt ze in bepaalde gezichtsmaskers. Goji ondersteund je lichaam bij het lijnen, een betere nachtrust en beschermt tegen acné en andere huidziekten. Goji heeft tevens een goede werking op de nieren en de lever.

De vrolijke bes

Goji bessen bevatten legio aan antioxidanten en vitamines. Daarbij herbergen ze grote hoeveelheden selenium, germanium, proteïnen en andere heel belangrijke vitamines en mineralen. Door dagelijks een klein handje vol, zo’n vijg tot vijfentwintig gram goji bessen te consumeren, helpt je om een optimistische mentaliteit te hebben. Om deze reden worden goji bessen in China vaak als ”happy berries” of “smiley berries” bestempeld.
Bescherming tegen ziektes

De grote hoeveelheid antioxidanten die goji in zich herbergt, beschermen het lichaam tegen vrije radicalen en ziekteveroorzakers. Goji heeft meer antioxidanten in zich dan bijvoorbeeld spinazie, bananen, grapefruit, kiwi en de meeste dagelijkse groenten en fruit.

Vitaminebommen

Goji behoord gelijk aan ananassen, frambozen, mangostenen, acaï, granaatappels, noni, zwarte bessen en blauwe bessen tot de zogenoemde superieure vruchten. Het unieke aan deze vruchten zijn de hoeveelheid en variatie aan vitamines, mineralen, aminozuren, koolhydraten en antioxidanten, die zo goed zijn voor de gezondheid. Erg goed ingrediënt voor gezonde recepten dus!

Anti verouderingsbessen

In het verleden waren de goede eigenschappen van de goji bes nog onbekend. Een goji bes bevat veel koolhydraten die een bevorderlijk effect hebben op vernieuwing van de cellen in ons lichaam. Het ouderdomsproces wordt daarmee vertraagd waardoor goji behoort tot de biologische anti verouderingsmiddelen.

Smakelijke bessen

Een goji bes smaakt ook nog eens verrukkelijk! Ze zijn goed te combineren in recepten en hebben verhogend effect op het libido van zowel dames als heren. Dagelijkse consumptie van een handje vol goji bessen zorgen voor een gezondere levensstijl. Omdat goji gemakkelijk in verschillende recepten verwerkt kan worden zijn ze gemakkelijk om dagelijks te eten en helpen de bessen jou om je lichaam en geest goed in evenwicht te houden.

5 horecatrends in 2019

Het jaar 2019 is al weer een tijdje bezig, maar toch ontstaan er nog steeds nieuwe trends in de horeca. In dit artikel bespreek ik met u de 5 belangrijkste horecatrends van 2019.

Invloeden uit Azië

Hoewel Aziatische gerechten als stoommandjes, dumplings en sushi tegenwoordig al niet meer weg te denken zijn van de menukaart zullen in de komende jaren de Aziatische invloeden alleen nog maar meer toenemen.

Doordat de Aziatische keuken veel verschillende stromingen herbergt ontstaan er zeer verrassende concepten. Invloeden uit de Chinese, Vietnamese, Thaise en Koreaanse keuken zorgen er momenteel voor dat Singapore, door de aanwezigheid van de zojuist genoemde keukens, uitgroeit tot dé melting pot van de Aziatische wereld.

Voor de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van de Aziatische keuken bent u daar dus aan het goede adres.

De bewuste levensstijl

Tegenwoordig is het hip om bewust te leven. Mensen die tot voorkort niks gaven om flora en fauna willen nu dat alles goed voor het milieu is. Wie slim is speelt hier dus op in. Zorg er dus voor dat er in uw keuken weinig wordt weggegooid (niet alleen goed voor het imago, maar bovendien ook voor eigen portemonnee), kies voor oplossingen die minder milieubelastend zijn en kies voor maaltijden die meer verantwoord zijn. Door uw onderneming op deze milieuvriendelijke manier te onderscheiden zult u waarschijnlijk een goede indruk maken op uw klanten

Digitaal

Alles wordt tegenwoordig alleen nog maar meer digitaal. U doet er goed aan om hier op in te spelen met uw horeca-onderneming. Zo kunt u uw menukaart digitaal publiceren of kunt u een app ontwikkelen waarmee een klant kan bestellen in uw restaurant.

Wijn klimaatkast

Wijn raakt tegenwoordig alleen nog maar meer ‘in’. Om ervoor te zorgen dat uw wijn altijd op goede temperatuur is kunt u een wijnkast aanschaffen. Een wijn klimaatkast zorgt ervoor dat u uw wijn kunt bewaren op een constante temperatuur. Zodoende is uw wijn altijd gereed om geserveerd te worden. U kunt een wijnkast los neerzetten, maar een wijnklimaatkast inbouw is ook een optie.

Voedsel delen

Gedeelte vreugd is dubbele vreugd. Veel klanten denken tegenwoordig ook zo over eten. Een plank volgooien met een breed scala aan etenswaren is dus iets wat zeker aanspreekt. De plank komt midden op de tafel en gezellig eet je met z’n allen (het liefst met de handen, want hoe meer zintuigen er geprikkeld worden hoe beter) van dezelfde plank.

Beleven

Ik benoemde het zojuist al, beleven. Hoe meer een klant ervaart, hoe blijer hij wordt. Zorg er dus voor dat de beleving voor uw klanten optimaal is. Het is begrijpelijk dat een ondernemer het lastig vindt om klanten persoonlijke aandacht te geven met de huidige personeelstekorten, maar toch is het goed om het te proberen.

Niet-alcoholisch

Voor mij persoonlijk onbegrijpelijk, maar er zijn mensen die een van oorsprong alcoholische versnapering momenteel wensen te drinken zonder alcoholpercentage. Doordat fabrikanten het naar eigen zeggen voor elkaar krijgen om de originele smaak van het drankje te behouden zonder dat er alcohol aan te pas komt worden deze drankjes aan de lopende band aangeschaft.

 

 

 

 

Apelmoes in pot

Vegetarische Appelmoes

Vegetarisch eten behoort natuurlijk net als alle soorten maaltijden, een feest te zijn. Als je nog niet zo lang vegetarisch eet kan het daarom zijn dat je soms de smaak van vlees best wel kunt missen.

Dat is misschien ook best wel logisch. Daarom is het van belang om zoveel mogelijk met veel smaak te koken.

Neem nu bijvoorbeeld deze appelmoes, die we niet alleen helemaal vegetarisch maken maar ook met een snufje kardemom, wat kruidnagel, en natuurlijk kaneel. De appelmoes kun je gebruiken als dessert, bijvoorbeeld met appelijs, of als bijgerecht zoals we de appelmoes nagenoeg altijd eten.

Deze appelmoes maken begint natuurlijk met het kiezen van de juiste soort appels, want je kunt weliswaar van alle soorten appelmoes maken, maar dat wil niet zeggen dat de appels altijd lekker zijn om appelmoes van te maken.

Meestal wordt een soort gebruik die wordt omschreven als zoetzuur. Dat wil eigenlijk niets meer zeggen als niet zo zoet als een beetje suiker, en niet zo zuur als een citroen. Ergens in het midden van deze twee smaken, en daar kun je rustig bij stellen dat bij zoet-zure appels de ene soort wat zoeter zijn en de ander wat zuurder.

Als je toevallig een boom in de tuin hebt staan dan gebruik je natuurlijk die appels, moet je appels kopen, vraag dan de groenteboer om de juiste soort.

Het recept

Het recept wordt gerekend per kilo appels, de overige ingrediënten kun je vermeerderen naar gelang je het aantal kilo’s appels aanpast.

Per kilo appels:

  • 50 gram suiker
  • 1 kaneelstokje
  • 1 mespuntje kardemom
  • 1 kruidnagel

Bij zoete appels kun je eventueel een eetlepels citroensap toevoegen, hetgeen ook de verkleuring van de appel kan voorkomen.

De appels schillen, in vier stukken snijden, en het klokhuis verwijderen. Snij vervolgens de appels in stukken.

Doe de appels in een pan met een bodempje water, en doe er een scheutje citroensap bij.

Breng dit aan de kook. Vervolgens voegen we suiker, kaneelstokje, kruidnagel, en kardemom toe.

Kook de appels tot de appel zacht zijn, hetgeen normaliter na ongeveer 15 minuten is.

Stamp de appels nu met een pureestamper fijn.

Let op je voeding tijdens de 4 daagse van Nijmegen

De Nijmeegse 4-daagse is een begrip. Het is een enorme beleving en ervaring om deze mee te lopen. Behalve gezonde beweging ontmoet je leuke mensen en kun je eens goed nadenken over je eigen leven.

Maar de 4-daagse van Nijmegen loop je niet zomaar. Je moet je daar goed op voorbereiden. Trainen, trainen en nog eens trainen om het tempo bij te kunnen houden. En dan ook nog eens hopen dat je niet geblesseerd raakt!

Om te voorkomen dat je uitvalt tijdens de 4-daagse, moet je goed eten. Koolhydraatarme voeding kan jou perfect helpen om de 4-daagse goed uit te lopen. In dit artikel leggen we je uit waarom.

Aan snelle suikers heb je niks

Tijdens het wandelen kun je zeker energie gebruiken. Grote kans dat je bepakt en bezakt op pad gaat en van alles meeneemt. Maar wees erop bedacht dat je niets hebt aan snelle suikers. Deze snelle suikers vind je in bijvoorbeeld koek, chocoladerepen, snoep en chips.

Je krijgt hier zeker energie van, maar die is van tijdelijke duur. Veel beter is het om te gaan voor producten met complexe koolhydraten.

Complexe koolhydraten geven energie

Er zijn genoeg producten te bedenken met complexe koolhydraten. Deze zijn juist wel gezond en geven je voor langere tijd heel veel energie. Door hier veel van te eten is het geen enkel probleem om de Nijmeegse vierdaagse uit te lopen.

Voorbeelden van snacks die je kunt eten en waar complexe koolhydraten inzitten zijn diverse soorten fruit (avocado, aardbeien, appels en ga zo maar door), noten en zaden (ongezouten), zuivelproducten (kwark en melk), vis en vlees (een beetje lastig misschien, maar wel goed om mee te nemen in bijvoorbeeld een salade).

Makkelijk te bereiden

Deze producten waarmee jij dus probleemloos de Nijmeegse vierdaagse uitloopt, zijn makkelijk te bereiden. Ze kosten hooguit wat moeite omdat je er de juiste inkopen voor moet doen. Maar je zal aan het einde van de wandeling blij zijn dat je hier gebruik van hebt gemaakt. Het is je beste kans om probleemloos de finish van de avondvierdaagse te halen.

Vier redenen om biologisch te eten

We willen allemaal lekker en goed eten: het liefst duurzaam, diervriendelijk en gezond. Biologisch eten kan dan een goede oplossing zijn. Biologisch voedsel heeft veel voordelen. Mens, dier en milieu worden bij de productie namelijk zo min mogelijk aangetast. Het productieproces verloopt heel anders dan bij niet-biologische producten. Wil je weten wat andere voordelen zijn van biologisch eten? In dit artikel komen vier redenen om biologisch te eten aan bod. Continue reading “Vier redenen om biologisch te eten”

Komkommers kweken

Komkommer is een groente die in allerlei soorten en maten te koop is. Iedereen kent de lange groente met een schil die glad is. Dit is meestal de kaskomkommer. Komkommers zijn in maten te koop. Komkommers kunnen daarnaast ook in verschillende kleuren voorkomen. Komkommerplanten worden meestal eind februari als gezaaid, omdat ze zo langer tijd hebben om te groeien. Het is alleen wel beter als ze in de warmte groeien, omdat ze dan groter en lekkerder zijn. Continue reading “Komkommers kweken”

biologische kerstpakketten

Wat is biologische voeding?

Wat is biologisch?

Biologisch‘ is eigenlijk slim omgaan met alles wat leeft. Want als je goed zorgt voor de natuur, zorgt die ook goed voor jou. Biologisch eten is onder zo natuurlijk mogelijke omstandigheden geproduceerd. Dat betekent dat er geen kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen of gentechnologie aan te pas zijn gekomen. Dat gewassen onbekommerd hebben kunnen groeien, zonder met chemische bestrijdingsmiddelen te worden bespoten. En dat dieren door rust, ruimte en respect voor hun aard een goed bestaan is gegund. Continue reading “Wat is biologische voeding?”

Komt er visite? Hier wat serveertips voor je hapjes!

Als er bezoek is wil je meestal alles uit de kast halen om een goede indruk te geven, dit kan je bijvoorbeeld doen door alles heel netjes op te maken en de glazen achterin de kast te gebruiken die eigenlijk net zolang staan stof te happen totdat er weer bezoek is. Als je een borrel of hapjes wilt serveren kan je dit op verschillende leuke manieren doen. In dit artikel gaan we een paar leuke tips geven om het net even extra fancy te maken. Continue reading “Komt er visite? Hier wat serveertips voor je hapjes!”